Välkommen till Uruppförandeklubben!

URUK är ett nätverk av professionella musiker och tonsättare som sedan starten 2001 har arrangerat upp till 17 konserter per år. Förutom att uruppföra nya verk är ambitionen att spela nyskrivna verk fler gånger än bara en.

lördag 8 januari 2011

Re -ett hållbarhetskoncept


Den 4:e december 2010 var det dags för premiär för Re- ett hållbarhetskoncept av La Moustache och modedesignern Erik Annerborn. Till sin hjälp hade Erik performance artisten Josefin Arnell.
Det var väldigt spännande för oss att äntligen få göra föreställningen och kvällen innan hade gedigna förberedelser gjorts. Erik och Josefin hade gjort masker, ritat skisser över hur föreställningen skulle se ut grafiskt och jag hade använt två sprejburkar för att få repen som kläderna skulle hänga i svarta.
Hela vår lägenheten stank av färg efter det. Eftersom det var första gången jag prövade spreja något så förstod jag inte att färg kunde lukta så och tänkte att vardagsrumsgolvet borde vara en utmärkt plats för att spreja på. Det var riktigt kul och jag har större förståelse för klottrare nu katterna hittade vi inte förrän morgon efter i garderoben. Efter det satt vi oss i vår gamla honda från 96, som startade trots snö, och åkte till Västerås.
Föreställningen blev lyckad på så sätt att det blev ungefär som vi tänkt oss. Vi i ensemblen hade dock inte en aning om att det skulle hoppas hopprep på scen, vilket det faktiskt vara aningen svårt att spela polyrytmisk musik till, men jag tror att helhetsupplevelsen helt klart tjänade på hoppandet. Att det sen dök upp knivar, några piskor och mumielinser var perfekt och bara att tacka och ta emot för.
Erik och Josefin gjorde helt klart ett grymt jobb och att vi i ensemblen lyckades sätt några av tonerna i denna ceremoni och förvandling av publikens medtagna kläder en bonus.
Det kom en del folk och de flesta vågade lämna in några plagg till vår artificiella kemtvätt och jag tror att de fick med sig en upplevelse som de aldrig förväntat sig.


Jag måste även tacka teknikerna på Västerås konserthus för ett bra jobb! Det hade aldrig gått utan dem. Något jag funderar över är bara varför de fortfarande använder dat- spelare när de spelar in? De är ju grymt svårt att få tag på och lite 80 tal el? Jag har inte lyckats fått ut inspelningen.

Vi kommer att modifiera konceptet aningen och förstärka föreställning med en film till nästa gång, så alla ni som kom, kom igen och vi lovar att det inte blir detsamma ;)

My Eklund

För att lyssna:http://www.myspace.com/lemoustacheband

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar